noblescent

a personal blog

Chicago Snowstorm, Blizzard, White Out...2 inch snow per hour.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
 السلام عليكم

astarghfirullahhaladzim...

astarghfirullah
atas makanan yang berlebihan kupunya...
tatkala terlalu ramai yang kelaparan...kehausan...

astarghfirullah
atas rumah yang kudiami melebihi kecukupannya utk empat org penghuni
tatkala terlalu ramai yang masih bertenggek di pinggiran jalan...kedinginan...


astarghfirullah
atas pakaian2ku yang tersergam indah
tatkala hanya sehelai kain putih yang aku akn bawa pergi...meniggalkan dunya...



last weekend.

mama came into my room. saw me sleeping, and commented...
"laa...katil besar tp tak berusik. kenapa tidur kat sebelah katil je? tidur la tengah2."
dlm keadaan mamai, boleh pulak aku jawab secara rational "....membazirkan bagi katil ni kat angah. untuk kite, cadar pon dah cukup sbb rumah dah warm. imagine org yang takde cadar dan katil, let alone rumah, tidur macam mana.."

haih ya Allah..comment yang radical kadang2 ada hikmahnya..
ya Allah tolong jgn biarkan aku leka dgn nikmat dunya yang sementara ini...

blizzard dan snowstorm hari ni. bahagia jugak...sambil tunggu bas, oakton umum akan ditutup pukul 2pm dan besok. satu kolej bersokoran. kelasku habis pukul 12.15pm...bebas utk sementara waktu. ayah call. ckp beliau habis kerja pukul 2pm disebabkan blizzard warning. dan berhajat utk pick up aku pada 2.45pm, straight dari ofis beliau.
rasa bahagia, legaa pon ade. romantiknye ayahku...what a gentleman, ayah offered to pick me up. i could've gone home now. but i'd rather stay and be stuck in the traffic with ayah. I'm happy like that.

bahagia ku kecapi ingin ketemu semula dgn snow. sungguh, rindu dgn kegebuan dan keindahan snow meluap2. I want to feel the snow on my skin. No one else can feel it for me.
mungkin juga ini snow terakhirku..

i'm just happy to be with my family right now. despite the feezing weather, i'm warm.
every moment seems precious. i feel the loss of them every second. heh..everyday is a preparation to lose them which is why i need to be closer to them more than ever. or maybe this is just making it worse. attachment is good but too much of it kills. i cannot afford to pamper myself with wealth and comfort.all the same, don't take love for granted. i have to prepare for the worst and expect for the best. The best always comes from Allah, of course..the worst is what I make a situation to be.
when that moment arrives, i will be prepared.

bahagia..kemudian gemuruh.
hati berbolak, aku berputus utk naik bas dah terus ke pejabat ayah...40 minit. lebih baik begitu sementara blizzard nk naik gear 1. bahaya utk ayah travel jauh2 semata2 nk menjemputku.

gemuruh lagi.
bagaimana pula dgn homeless people di chicago dan tempat2 yang tak jemu bertegur sapa, mengingatkanku tentang rahmah...

gemuruh lagi..
memikirkan kemalangan dan kematian akn bertambah lagi di jalan raya melebihi average malam ini..
ambulance, polis dan fire bridgade sudahpun melepasi kami sekali dua...

gemuruh lagi...
menyaksikan gempar gempur di berita tentang cuaca sama sensasinya dengan perihal di Egypt. perletakan jawatan president hosni mubarak dalam masa enam bulan. kenapa dilengah2kan...

gemuruh lagi...
6400 penerbangan dibatalkan due to extreme weather.
800 000 people going in and out in from Chicago Train Loop is determined to decrease by a lot, God knows..
1 billion worth of business, activities and services is bound to decline in a day...
takbir, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar.

sungguh kerdilnya kami ya Ilahi..how incompetent dan rugilah siapa yang buta hatinya utk melihat kebesaranMu yang jelas lagi bersuluh. bersalahnya kami merasakan aman dan tenteram....



A046
Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya - dengan melihat kesan-kesan yang tersebut - mereka menjadi orang-orang yang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga yang dengannya mereka dapat mendengar? (Tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga berguna) kerana keadaan yang sebenarnya bukanlah mata kepala yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di dalam dada. (Al-Hajj 22:46)


A047

Dan mereka meminta kepadamu (wahai Muhammad) menyegerakan kedatangan azab, padahal Allah tidak sekali-kali akan memungkiri janjiNya; dan (katakanlah kepada mereka): sesungguhnya satu hari dari hari-hari azab di sisi Tuhanmu adalah menyamai seribu tahun dari yang kamu hitung. (Al-Hajj 22:47



 astarghfirullah atas kealpaan kami.
it takes CATASTROPHE for us in the Middle East,  North Africa dan Mid West of America to humble ourselves. To be reminded back of our fitrah..and this is nothing compared to Your azab Ya Allah.
how forgetful and arrogant are we, Oh Lord...
berdosanya kami.



A016

Patutkah kamu merasa aman (tidak takut) kepada Tuhan yang pusat pemerintahanNya di langit itu: menunggang-balikkan bumi menimbus kamu, lalu bergegarlah bumi itu dengan serta-merta (melenyapkan kamu di bawahnya)? (Al-Mulk 67:16)



A017

Atau patutkah kamu merasa aman (tidak takut) kepada Allah yang pusat pemerintahanNya di langit itu: menghantarkan kepada kamu angin ribut yang menghujani kamu dengan batu; maka dengan itu, kamu akan mengetahui kelak bagaimana buruknya kesan amaranKu? (Al-Mulk 67:17

Comments

back to top