noblescent

a personal blog

Recite | | Reflect. Subhanallah...not a single verse of the Qur'an when it was revealed, till today, ever changes. But yet, my reflections upon it has never been twice the same.

بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Allah :)
tak pernah lagi aku lafazkan cinta aku kat al-Quran. selalunye it's expressed tacitly kan. as though it's understood by muslims that they should love the Quran. like, pffftf, what do you expect?
tapi, subhanallah..malam ni selepas bace satu halaman, ateeqa nasha dah rase overwhelmed. continue lagi..
ever other ayat sgt menusuk kalbu. menyensentuh aku in the ways that i've never been touched. and i'm talkinga bout the same ayat that i've read repetitively.

what state am i in?

tidaklah harini adalah hari yang sgt luar biasa...it's just another day, another day to be shukur for.
yet, lepas baca2 tadi, rasa mcm sgt sempurna ayat2 Allah ni. padahal aku dah encounter banyak kali halaman ni. being overwhelmed takes a lot of energy. mlm ini, dan malam ini especially, ada beberapa perkara kene setelkan. aku dah jangka utk busy malam ni. simpan energy ni buat kerja. Allah...dunia dah memanggil aku. dah aku menyahut? aku nak teruskan baca tapi malam ni urgently ade kerja nak disetelkan.

ayat demi ayat memaksa aku duduk dan bertadabbur. bukanlah alien ayat2 ni. kerap kali bersua. His ayah stays unchanged, but the reflection of it, today and tomorrow is never twice the same :)

3. Ali Imran
133. Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa,

134. (yaitu) orang yang berinfak, baik di waktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan kesalan orang lain. Dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan.

teringat duit tabung palestin yang kena curi selepas hampir setahun menabung. Allah...takde reason utk aku berhenti. tapi apa itu masa hadapan? yang pasti dan menanti adalah kubur. i do not need money more now  than i do when i already have a family, a house to live in, ample of food, great friends. rezeki Allah datang dari arah yang tak disangka2. on the same day i lost the money, Allah bagi aku cheque. Allahuakbar.

140. Jika kamu mendapat luka, maka mereka pun medapat luka yang serupa. Dan masa (kejayaan dan kehancuran) itu, Kami pergilirkan di antara manusia (agar mereka mendapat pelajaran), dan agar Allah membezakan orang-orang yang beriman (dengan orang-orang kafir) dan agar sebahagian kami dijadikannya (gugur sebagai) syuhada. Dan Allah tidak menyukai orang-orang zalim,

Allah makes everyone lose things and people they love and Allah makes everyone to gain things and people they love. kita yang dichotomizekan diri kita utk masuk dlm golongan mukminin atau kafirun by how we react to them. subhanallah.

141. dan agar Allah membersihkan orang-orang yang beriman (dari dosa-dosa mereka) dan membinasakan orang-orang kafir.

what is lost from orang2 yg  kukuh imannya, will only cause his iman to increase, plus, Allah expiates his sins through his loss. subhanallah. berbahagialah orang yang diuji ni selagi mampu bertahan. Laayu kalli fullohhu nafsan illawus'aha.."Allah tak memebebani seseorang melainkan sesuai dgn kesanggupannya"

142. Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah, orang-orang yang berjihad diantara kamu, dan belum nyata orang-orang yang bersabar.

orang yg beriman, belum jelas kejihaddan dia dan kesabaran dia. takde pencapaian yang GAH lagi dan yang boleh dibanggakan utk prove jihad dan kesabaran dia. Jauh beza jihad aku dengan jihad Sumayyah Radiallahuanha, may Allah bless her. Never mind fighting nafsu, she was at another level that nafsu itself befriended her. She had the "nafsu" to be steadfast and stay steadfast. ok fine, iman sahabat2 Nabi dan para auliya dulu tak boleh dibandingkan dgn umat akhir zaman sekarang. what about pada mujahid contemporary? Dr Zakir Naik, Dr Harlina dll..? dulu, mereka lah scholars, mereka lah askar2 Islam.

143. Dan kamu benar-benar mengharapkan mati (syahid) sebelum kamu menghadapinya; maka sekarang kamu sungguh telah melihatnya dan menyaksikan nya...

ini cerita perang badr dan uhud..comparing to our circumstances, everything is different but yet the same. the war story line that actually happened proves the point.

153. (Ingatlah) ketika kami lari dan tidak menoleh kepada sesiapa pun, sedang Rasul yang berada diantara kawan-kawanmu  yang lain memanggil kamu (kelompok yang lari), kerana itu Allah menimpakan kepadamu kesedihan demi kesedihan, agar kamu tidak bersedih hati (lagi) terhadap apa yang luput dari kamu dan terhadap apa yang menimpamu. Dan Allah Mahateliti apa yang kamu kerjakan.

the next two ayahs are very striking. i'll let you look up for them..

makin aku berusia, makin relevant Al-Quran ni dgn aku.
Pengalaman mengajar aku...
mencintai Al-Quran. <3


Comments

back to top