noblescent

a personal blog

Si Minah dan Tudung Perak Sakti

بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم




Serta (Dia) memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu. (65:3)

Syukur alhamdulillah atas segala nikmat yang Dia beri :)

Saya tak sure nak tulis apa..but i just feel like writing.
I guess it's because I'm happy...or inspired more like.
So much so that, all I can think of for my 4th Practicum Vis Com project is, Joy.
We were supposed to record the things we did for the past five days and alhamdulillah kebetulan my past five days were an adventure :) 
I met a lottt of warm people and the places I went to were quite something.
These people I only meet once or twice a year but  indeed, "every goodbye makes the next hello closer", especially when you rarely meet them. 
Allah really works in wonders :')
Being the only girl of my siblings makes sisterhood tastes sweeter. 
Hehe. Kelakar. Boleh tak saya nak gossip psl sorang minah ni. I know I shouldn't (because it may not be beneficial for readers) but I feel I should...only because saya tgh rasa sgt ikhlas nak bercerita, ni. Reminiscing it makes my day all over again...just the way the hikmah of Allah works.  

Cakap pasal sisterhood, kan...minah ni ada seorang kakak. Setahun dua lepas, sebelum kakak tu pulang oversea, dia dan family bawak si kakak ni shopping kat garage sale. The things that minah beli...oh gosh, dibuatnya si kakak gelak terbahak2. Dia beli baju baby, kasut baby benda yang pelik2 sebab murah. Bila si kakak tanya untuk siapa, dia cakap "Untuk mase depanlah, apa lagi..." Si kakak macam teruja. Si minah cakap lagi "Saya dah ada semua benda yang saya perlu. Dah "alamak terlebih sudah" pon. Jadi, saya cuba shopping untuk orang lain yang lebih memerlukan pulak." Rupa2nya, si minah ni belajar daripada bapaknya. Bapaknya adalah seorang yang hemat berbelanja, pemurah dan sentiasa sediakan payung sebelum hujan. 

Dilemma.

Kalau minah beli barang2 keperluan untuk masa hadapannya dengan sebegitu rupa, si bapak minah lagi dahsyat. Dia dah beli tongkat. Katanya untuk masa hadapan. Dia juga dah beli stroller dan kereta sorong. Katanya untuk cucu-cucu dia (kuikuikui..see. that's why I don't want to story pasal minah ni). So, si kakak yang witness kelakuan si minah dan bapak minah ni cakap "Baguslah. Berfikiran jauh..." Yep. Amin je kata minah. 

cry baby
Nak dijadian cerita, bukan itu sahaja yang minah beli. In fact, minah dah lama simpan suatu khazanah yang berupa sehelai kain. Katanya, itu adalah untuk hari spesel dia. Dah laama dia cari, akhirnya ketemu juga dia dengan the perfect tudung. Pergh lah. Untuk hari spesel apa itu, saya pon tak tahu. Dia dah laaaaama simpan  tudung itu di suatu tempat yang hanya dia dan Tuhan saja yang tahu. Hampir2 minah terlupa akan kewujudan sehelai kain tu, pada suatu hari, dia terima berita gumbira yang dia, eh kawan kesayangan dia akan bernikah dua bulan lagi! Bahagia laaah si minah tu sangat2 sebab dia sangat kasihkan sahabat dia sorang ni. Gabra dia sejenak memikirkan "Eh, apa boleh aku bagi kat dia? Ya Allah, Engkau tahu aku sangat sayang ukhti sorang ni. I want to give her something special and meaningful...something that I can express my love with and something she can remember me by." 

Then, Allah subhanahuwataala ilhamkan The One and Only Tudung Perak Sakti yang dah berkurun terperap di dalam peti kotak kasut ajaib yang tersergam indah lagi berhabuk. Mata dia berkaca dan hati dia tersentak thinking that there could not be a better gift than that. Tapi...ha, ada tapi2nya. Terkedu minah sekejap, "Tapi, The One and Only Tudung Perak Sakti ni, aku simpan untuk hari special aku. Aku sayang tudung ni........" Minah terdiam lagi. "Ya Allah sesungguhnya aku lebih aku sayangkan sahabatku ini. Aku berlepas diri dari sehelai kain ni. Aku berlepas diri dari cinta dunia ni." *sobs* susahhhnyee. "Moga-moga sehelai kain ni boleh membawa kebahagiaan dan manfaat buat sahabatku yang lebih memerlukan pd ketika ini." Bercucuran permata2 mahsin si minah tu dalam redhan dengan tindakan yang dia paksa dirinya untuk lalui. 


Nak dijadikan cerita, last2 minit seminggu dua sebelum si kawan minah tu nikah, dia terima mesej yg  mengatakan, "Minta maaaf...baru dapat peluang untuk reply message. Terima kasih, tapi tak perlu minah susah2 postkan tudung tu. Mak kawe dah belikan tudung dari tanah air untuk kawe pakai on the big day nanti. Minta maaf sekali lagi..tapi terima kasih sangat2." Secara rasionalnya, kita mungkin akn go "Yeay! Horey3, The One and Only Tudung Perak Sakti masih milik minah!" Tapi enggak sih...hatinya sayu sejenak, "There goes the perfect gift :'(...It's cool. I'll just buy her something nice from a store for her wedding gift." Subhanallah. Ajaib, bukan? Allah bila dah lepaskan hati kita dari sesuatu, Dia lepaskan terus, tak berbekas langsung. :')

On The Big Day. 

Boleh jadikah ini The Only and Only Tudung Perak Sakti itu?
Dari West, minah ke Northwest untuk gathering dengan kuncu2nya, dan quickly bertolak balik ke West untuk hadirkan diri ke kawe punya Big Day. Dia sampai malam sebelum upacara Wedding of the Year berlangsung. Dia dapat ketemu dan berbual mesra dengan keluarga kawe :) Alhamdulillah saja kata minah. Bila kawan-kawan kawe dah pulang ke teratak masing-masing, tinggallah minah soghe dengan kawe dan family kawe. Memandangkan esok Big Day, the only natural thing for minah to do was to offer help and service as needed. Tiba-tiba minah ditabalkan sebagai naib event director bahagian perempuan utk Big Day kawe. Minah tahu minah tak belong there, but suuuuuure. By all means...apa2 ja asalkan kawe bahagia. Jadi, kawe, bapak kawe, bakal somi kawe, bakal pak mertua kawe, kawan kawe (event director) dan minah meeting bersama untuk membicarakan hal ehwal kelangsungan Big Day kawe esok! :)

Keesokan harinya, awal pagi lagi minah dah ada tugasan untuk check out dan teman kawe. Dari mekap hingga ke persiapan, dari rumah hingga ke masjid (si bapak kawe siap mintak tlg drivekan pengantin ke masjid), dari angkat dulang2 hingga jadi saksi sewaktu kedua2 family dan tok kadi bermusyawarah privately di tingkat atas, minah ada bersama kawe. Sepatutnya minah berada di bawah bersama kawan2 local kawe yang anxious nak tgk kawe. Tapi minah dipanggil oleh family kawe untuk bersama kawe sambil pegang tisu dan skrin teknologi canggih yang membolehkan komunikasi dua hala antara dua benua. Menarik! Terperasan seperti maid of honor sebentar walaupun pada hakikatnya minah adalah bidan terjun. Siapalah minah di town yang asing itu. Alhamdulillah kata minah. Maka minah pon menyaksikanlah adegan melo drama yang penuh dengan air mata suka cita. "Mabruk..." kata tok kadi "...now, we'll just repeat the procedure downstairs for the audience." Terharu...sekarang kawe dah officially bini orghe...dan minah was there!

"Terima kasih minah sebab bantu kawe. Kawe dah terfikir siapa yang boleh teman kawe sebelum ni tapi tak tahu nak mintak tulun siapa. Kawan-kawan kawe sibuk dengan tugasan lain" "Ehh ehhh. Minah la yang terhutang budi dengan kawe. It was an honor to be around family kawe pada special moment kawe. Terima kasih, terima kasih." Dan kasih-kasih pon diterima...

Reflection.

Bila minah reflek balik, this is it. This is the perfect gift for kawe tanpa minah sedar. Inilah hadiah yang dicari2 itu. Subhanallah. Betapa Allah nak sampaikan juga hajat pemberian hadiah sederhana yang bermakna ni utk kawe. Sungguh ini lebih manis dan inshallah lebih bermakna. Cukuplah minah rasa hajat dia terlepas. Cukuplah segala urusan dipermudahkan sebab itu juga yang paling menggembirakan kawe. Bestlah Allah ni. 

Haih, minah...minah...macam2 la minah ni. Takde masalah, cari masalah. Tu je la sedikit sebanyak saya riwayatkan kisah seorang minah. Kemungkinan besar minah akan tidur malam ni sambil berfikir introduction part of kisah minah kali ni tak appropriate untuk pengetahuan umum tapi minah fikir, mana depa tau itu kisah benar, kan. Minah dan penulis hanya berharap agar kisah ni dpt jadi teladan baik untuk penonton yang dikasihi sekalian. 

Something that makes us cry and angry tells a lot about what we care and love.  If we cry for dunya, that's where our love is. If we cry for akhirah, that's where our love is. May every teardrop be replaced with smiles in the hereafter. 
gambar hiasan 

p/s: The One and Only Tudung Perak Sakti tu kembali terperap di dalam peti kotak kasut ajaib, sedia berkhidmat andaikata ada sahabat minah lain yg ready nak dirikan masjid :)

Comments

  1. Anonymous4:54 PM

    cheq dah agak dah dari awal bila sebut perak sakti tu cheq dah agak dah mesti kisah wedding of the year yg event manager dia sgt hensem tu kan.. ;p

    baguslah si minah tu dah ada tudung utk her big day..i know she is ready for the rest of her life after that particular day dah pon sebenarnya..

    -macho-

    ReplyDelete
  2. ye ke? how did the random title give away? hebat btul.
    haha. errr...oleh sebab itu, encik tolong la moga dipermudahkan dan dipercepatkan.

    ReplyDelete

Post a Comment

Do you have any comments, concerns or inquiries? Or else, just drop me a note to say hi! :)

back to top