noblescent

a personal blog

Mahaad Tahfiz Quran Derga

Bismillahirahmanirrahim..

how's mahaad ur askin me? well, it's all gud, alhamdulillah..
there are ten of us and an ustazah..Ustazah Fatimah. we're living in a luxury bungalow with beautiful chandeliars, air conds (which are not working), a washing machine (which only just got fixed), 5 bedrooms(with me owning the master bedroom with farah) fixed with wardrobes) n a mini pool just outside, Taman Delima, Alor Star.

Kak wan 19,
Husna 18,
Farah 18,
Amani 14,
Ain 12,
Athirah 12,
Aisyah 11,
Maisarah 11,
Akaml 9
Me, 18

just the 10 of us..first2 dtg tu, mcm tak brape best sbb tak biase lg kot..tido pon sejam je..mmg susah sgt nk tido..nyamuk n panas. after the 4th day, oke la sket. makan, to me, agak mewah. lauk mcm2..ustaz beli..tp mkn dlm talam la. 2/3 org setalam. which perfectly to be honest is fine n fun. sarapan mkn kuih 3 jenis sorang. tempat msak xda. dlm dapur, pretty much empty looking. yg ada, sink, cerek air, rice cooker n a fridge.

pagi2 bgn kul 5..selawat, solat sunat n smayang subuh jemaah, bca al-mathurat. after that turun bwh n ngaji. kul 7.30 stop n wat keje rumah...kemas2, cuci2, sapu2. sumeorg di beri zon n partner. aku dgn Aisyah. time tu cepat2 cuci kain sendiri n sidai, sarapan ramai2 n smayang duha. 8.30 start kelas mengaji blk..

10.40, rehat sat. kul 11 ade klas fardhu ain/bhsa arab/tauhid...sammmpai 12. after that tido sejam, pastu lunch n redi for solat zuhur jemaah. kls ngaji again after thatt sammmpai 4.40. then, get redi for Asar, bca al-mathurat n usrah/tazkirah..lepas tu rehat, mandi2 n get redi for maghrib.

lps maghrib, bca yassiin n solat isya'. lps isya', ngaji blkk....lps ngaji at 10.30mlm, bca doa manzil. doa penutup lps abeh ngaji. slalunye tido kul 12..kdg tu, mlm tu baru sempat basoh kain, adek2 masok bilik utk sembang, ustazah pon same...

1-3 hari tu, homesick la jgk. biaselaa..tak pernah berjauhan dgn family..rindu yg amatt sgt kat family n kawan. time tu, aku pikir, mmg tak menyesal la mama suruh aku pilih matriks yg dekat2. aku mintak matriks penang, kedah, kuala nerang. hehe. kononnye aku nk matriks kat sabah/sarawak...haha. dok alor star pon tak tahan.

homesick2 tu, aku takde la nangeh..sgt. skittt je. haha. aku mmg sensetepp skit..tapi takdela call mama kate nk blk ke ape..byk lg benda nk pikir. n of coz, aku tanak buat ma n ayah risau or kecewa..plus, takde ape yg tak kena dgn tempat tuu. sume cukup, alhamdulillah..so, mmg takde reason nk bg pon. i only had to get used to it. plus, aku dah besar..tak lama lagi, aku akn tinggal rumah jugak ;) not that i really want to :(..

ade perubahan tak kat diri aku stelah start bergelar hafizah? ade la kot sket2...aku syukur sgt sbb terpilih. Allah pilih aku, antara ramaaaaaaaai anak2 dara kat luar sane yg sebaya n menanti result spm. i mean, sure ade yg keja..but ade je yg tak watpe. dok kat umah bina bdn..like i used to. hikhik. siapee lah aku. yg aku tau, akulah hambaMu yg bersyukur sgt skg. wlpn tak lama tak situ, who knows, kann..

sblm aku pegi mahaad, ade la sket incident yg aku takkann lupa. kawan aku hadiahkan aku Al-Quran, tasbih (yg dia syg gile2 n yg aku jg sangat2), tudung, beg, kopok ikan, kopok lekor...sumenye tganu mari. dia dtg rumah, bagi sume tu. bagus tak bloggie?..hmm..ptg tu, time aku men badminton dgn along, anip, hallaj n k'safiah kat kolej heights, dia sempat lg dtg..kali ni dia kasi smthing jgk lagi.

hmm. nway, skarang, aku dah kene lebih berhati2 dgn sikap, peradaban dan percakapan aku. kalo tak, cammane tuhan nk berkat, nk redha n bg aku sng menghafal kalamNya. kite mesti nk jadi org yg lebih baik drpd smlm, kann..wlpn, cara aku tulis blog ni, cam same jee..n takde ape yg berubah.

nway, aku penat la. asek berfikirr je. pikir ape pon tah la. takpe la..Allah kn ade..biar dia tentukan segalanye. aku takyah serabut2 kepala..

ma n ayah ada taklimat aka orentasi kat KL 23rd nih. seminggu! utk ape? haaaa....itu cerita utk episod yg akn dtg. kite tunggu je. doakan dorang slmat pegi n blk yer with great n wonderful news..aku excited sgt utk dorang. kalo bleyh aku pon nk p. tapii, aku tak balik la kot nxt week...tgu hujung bln, kot.

Comments

back to top