noblescent

a personal blog

ramai pulak nk tinggalkan aku, december ni :(

Salaam..

hm. i had a busy day..haish hari2 busy day. nevertheless, at the end of the day, apart from beingg grateful, contented, satisfied and i rather a bit sad. why? because, tadi jumpa rashid. kwn aku yg baru..dia filippino tapi slalu join geng malaysian dlm ape2 event. dorang ni bestfren azim n chea. first time ckp, masa kat majlis farewell ustadz wan. ckp jugak la sket2, then da tolong2 angkat barang. esok tu, dia add aku kat fb. and just like 3 days ago, dia chat dgn aku..dia ni reverted to islam...family semua christian if im not mistaken. he's so good...MasyaAllah. and aku kagum dgn ilmu general yg dia ada. dia boleh ckp bm sket2 n mmg baik lah. tak sanka pon dia nk tegur. also, aku tanya descent dia...mmg mixed habis lah! filipino, a bit of european, netherland, indon, malaysian n rojak habis lah. menyesal plak tak copy paste apa dia type dlm chat aritu sbb sgt menarik.

oh yeah, u should know that he's already engaged to a filippino jugak kot! tapi kt philippine la. kot! aku tak tau lah. then, dia ckp, tunang dia pon byk tolong dan bimbing dia utk jd seorang muslim yg baik. Alhamdulillah..so anyway, tak sempat nk sembang habis, dia off sbb the apartment's connection went off (he later then msgged me). oh well..

tapi sempat jugak dia ckp yg 9th december ni, dia akan fly ke kl...one way ticket. dari situ ke philippine and then libya. the sad thing is, he's never gona return back. dia akan berhijrah ke sana FOR GOOD! dia dpt offer sbg chef kat sana. Ahamdulillah but sgt sedih to hear him leave even though i dont know him all that well. but one thing for sure, i know i wasnt wasting my time chatting to a stranger. he's obviously mature. he was born on 26 April 1982. you do the maths! dia ckp, azim n chea nk buat farewell party utk dia and dia ckp awal, you're invited! lol. thanks. u bet..else, ima gate crash the party. haa..n dia tnya pegi tak open house makcik sara raya ni. and aku reply, noh..aku akn ke indiana.

and kul 2 tadi, kat rumah anty sara, aku jumpa dia..lol. dah lupa habis dah sebenarnya psl convo tu. lupa dia pon akn mai..so, just now, was a good surprise. and dia plak remind aku 'i thought you werent coming...you're supposed to be in indiana right?'...and aku pon explain lahh secara ringkas dan padat. sembangg sat then, at 4, the girls; me, nadia, kak seri, lisa, jas n ika(2 org student purdue) nk ke old orchard. kak seri nk beli brg bawak malaysia on 3 dec ni. kamis mgu depan! blk for hols. bila kami dah tukar dari baju kurung ke baju biase, kami pon klua rumah n dia tgh2 makan tu pon keluar tanya nk ke mana pe sume. aku haha ajak je dia join skali lol..to our girls day out! and pastu, dia ckp kat nasser dia nk ikot. dia ckp, "nasser wait! Nak ikot!" haha. sweet je dgn accent dia tersendiri. nasser sepatutnye drive kami ke sana, ditemani oleh saddiq. so, seat dah tak muat jd, tak bleh la dia ikot. aaw.

dah pukul 7 lebih, naser jemput balik, tgk2 dia pon ada sekali..nasser nk hantar dia balik apartment dia sekali jalan. sambil dlm perjalan tu, kak seri started talking about, kwn dia tnya kenapa Islam melarang membela anjing whereas kucing pe suma tu boleh? and he started answering dgn penuh hikmah...dia explained psl Islam sebenarnya tak larang pon nk bela anjing cuma tak digalakkan sbb nk maintain tak kena saliva anjing tu. sbb bila dah terkena kita, benda tu jd najis and so on..then, skali dgn hadiths n kisah sahabat nabi yg tolong seekor anjing ni and nabi said for this particular deed of his, he's going to Jannah. MasyaAllah..of course, islam tak benci anjing smpai haram plak nk bela anjing. no thats not it. in fact, anjing pon makhluk Allah swt juge kan.

dlm van tu, aku dok blakang skali n it was dark n the journey took a long time..probably half an hour. sambil aku dengar setiap kata2 dakwah dia dgn peka (ye kot), aku rasa sayu je..mcm sebak je..terasa begitu jahil diri aku ni. kan amazing lagi awesome bila bleh buat org dengar apa kita ckp psl islam. kagum, tuh! converted lagi..buat malu je aku ni. kalau aku ni, slalu nye cakap je lebih, isi tadak, tak confident, basically tak cukup ilmu lah! Astarghfirullahhaladzim :( Allah help me improve myself. kwn2 doakanlah untuk diriku~

silence.

bila dah sampai destinasi, dia dah turun, bagi salam, sekilas, aku pandang n senyum pastu tunduk bawah je....betapa jahil, lemah dan kerdilnye diriku ini :'(

it's so sad having to lose a much loved family member like him in our community. also, in december, uncle shukri n family will go back to malaysia, 3 bdk2 IIT pon same dan alongku jua. kak seri n abg azmi n family blk mesia utk cuti...n others, i dont know.


Rashid Rossete, yg pakai songkok.

Comments

back to top